De manier waarop de supply chain de laatste jaren veranderd is, mag gerust als een (zachte) revolutie bestempeld worden. Waar gaan de evoluties de komende jaren naar toe? Hoe kan de efficiëntie nu al verder opgekrikt worden? En welke samenwerkingsmodellen komen er op de sector af?


Ann VereeckeAnn Vereecke,
Professor of Operations and Supply Chain Management Vlerick Business School

Hoe ziet de supply chain van morgen eruit?
De supply chain van morgen is geen opeenvolgende keten meer, maar een soort web, met verschillende spelers die op verschillende plaatsen ingrijpen, zelfs tegelijkertijd. Vooral de consument speelt daar een grote rol in. Hij stelt steeds hogere eisen, wil gepersonaliseerde producten en wil die zo snel mogelijk in handen hebben, bij hem thuis, op kantoor of geleverd in de koffer van zijn auto. Webshops en fysieke winkels zullen steeds meer naar elkaar toegroeien, tot er geen verschil meer is. We zullen dus naar een soort omnichannel-aanpak evolueren: anytime, anyhow, anywhere wordt het credo. Bovendien moet die levering niet alleen razendsnel gebeuren, maar ook goedkoop én milieuvriendelijk. Voor de supply chain is dat zo’n beetje als het verzoenen van water en vuur (lacht). Hier zullen dus alleen de meest wendbare spelers in kunnen meestappen.”

Hoe kan de supply chain van vandaag nog efficiënter gemaakt worden?
“Technologie is hier de grote driver. De automatisering zal nog meer toenemen: meer robots, meer autonome bestelwagens, meer compleet autonoom werkende warehouses. Ook het belang van data analytics gaat ontploffen. Dat zal de keten optimaliseren, zodat bedrijven tijd winnen en de controle over hun stocks kunnen vergroten. Amazon.com experimenteert met algoritmes die proberen te voorspellen wat een klant gaat kopen, nog voor hij het gekocht heeft. Ik zie hier ook grote kansen voor kleine start-ups. Voor grote, gevestigde spelers kan dit zelfs een bedreiging zijn, want zij zullen gedwongen worden zichzelf opnieuw uit te vinden.”

Hoe kunnen de verschillende spelers uit de supply chain samenwerken?
“De toekomst wordt collaboratief, dat is ook een van de redenen waarom we naar zo’n webmodel evolueren. En dat zal niet alleen verticaal gebeuren, ook horizontaal, tussen partners die op het eerste zicht niks met elkaar te maken hebben. Nestlé en PepsiCo delen nu al vrachtwagens met elkaar, zodat die optimaal beladen worden en zo weinig mogelijk leeg rondrijden. Tupperware en P&G zijn daar ook mee bezig. Die winst die die bedrijven eruit halen, verdelen ze onder mekaar. Ook de maatschappij wint: door minder files en minder CO2 in de lucht.”



Patrick GilsPatrick Gilis,
Senior Manager, Procurement & Supply Chain KPMG

Hoe ziet de supply chain van morgen eruit?
“De supply chain van de toekomst is demand driven. Eindklanten willen hun producten zo snel mogelijk, liefst nog dezelfde dag. Bedrijven vinden het lastig om om te gaan met onvoorspelbare factoren als files, een chauffeur die te laat of ziek is of iets dat in de fabriek gebeurt waardoor de productie verstoord raakt. Door de technologische vooruitgang zullen daar enorme stappen gezet worden: 3D-printen, robotica, de hele Industry 4.0-revolutie. Dit gaat dus veel verder dan enkel vervoer en logistiek, dit zijn enorme vernieuwingen in de volledige productieketen. En enkel bedrijven met visie zullen die vernieuwingen overleven.”

Hoe kan de supply chain van vandaag nog efficiënter gemaakt worden?
“Big data en predictive analysis worden nu al ingezet. Als er aan de kust zon voorspeld wordt, zal een roomijsproducent over enkele jaren de productie daar bijna perfect op kunnen afstemmen. Hier liggen kansen voor nieuwe, wendbare bedrijven. Veel multinationals hebben het nu al moeilijk om hun supply chain te optimaliseren omdat de technologie sneller verandert dan zij zich kunnen aanpassen. Ook de omnichannel-aanpak zal veranderen. Webwinkels, die uitstekende prijzen en hoge efficiëntie hebben, openen gewone winkels, omdat zij die kunnen inpluggen op een efficiënt webplatform. Omgekeerd, met fysieke winkels naar het internet trekken, maakt het veel moeilijker om die efficiëntie te behalen.”

Hoe kunnen de verschillende spelers uit de supply chain samenwerken?
“Er is samenwerking mogelijk, maar dan moet je een onderscheid maken tussen wat transport is, wat logistiek en wat supply chain. Transport is het verplaatsen van een product van punt A naar punt B. Denk aan het optimaliseren van de lading, de routes of het gegroepeerd aanleveren. Logistiek is breder: dat gaat over het managen en verbeteren van fysieke stromen, de informatiestromen en zelfs de koststromen die aan het product gerelateerd zijn binnen een onderneming. Je kunt dan samenwerken in onder meer procurement, distributie, productieoptimalisatie. Supply chain gaat nog breder: van het ruwe materiaal tot het eindproduct bij de consument. Hierbij komen dus ook verschillende ondernemingen kijken.



Dirk LannooDirk Lannoo,
Vice President Katoennatie

Hoe ziet de supply chain van morgen eruit?
“Ik denk dat de supply chain van morgen transparanter en veel meer geïntegreerd zal verlopen. Nu is het nog te veel een potjesmarkt: er is één verantwoordelijke voor shipping, één voor warehousing, één voor de douane, één voor de last mile enzoverder. Het globale kostenplaatje is te weinig gekend omdat niet één persoon het overzicht houdt. Schepen varen bijvoorbeeld gemiddeld tegen 18 knopen per uur de wereld rond in plaats van 23 of 25 knopen, vooral om het fuel-verbruik in te perken. Dat betekent dat die schepen op de route Sjanghai-Antwerpen zo’n tien dagen langer onderweg zijn. Welke meerkost dat echter betekent voor de logistieke keten na Antwerpen, daar heeft geen mens een idee van.”

Hoe kan de supply chain van vandaag nog efficiënter gemaakt worden?
“Er zou meer koppeling moeten komen tussen de informatiestromen in de logistiek. Noem het big data of noem het monitoring, dat gebeurt nog te weinig. Een schip is soms weken onderweg, maar als we de klant verwittigen dat er morgen honderd containers voor zijn deur zullen staan, panikeert hij omdat hij dat niet voorzien had. Dat gebeurt nog te veel. Verder mag het belang van assets niet onderschat worden, hoezeer die een paar jaar geleden als passé golden. Wij hebben vijf miljoen vierkante meter loodsruimte in de wereld. Alleen op die manier kunnen wij flexibel inspelen op onverwachte schokken, muntschommelingen bijvoorbeeld of pakweg de Amerikaanse presidentsverkiezingen.”

Hoe kunnen de verschillende spelers uit de supply chain samenwerken?
“Zoals ik al aangaf: door het koppelen van data. Die technologie bestaat, maar veel spelers staan er nog huiverachtig tegenover. Er nog is een probleem van compatibiliteit, zeker, maar dat kan opgelost worden. Veel bedrijven maken zich veel meer zorgen over security en dat begrijp ik ook wel. Het is natuurlijk een ramp als een virus ongebreideld door verschillende netwerken kan reizen en zo wereldwijd schade kan aanrichten, dat is een nachtmerriescenario. Toch denk ik wel dat het er uiteindelijk van zal komen, want de voordelen wegen gewoon veel te sterk op tegen de nadelen.”