In samenwerking met

Patrick De Grande,
creative farmer at Quatre Mains, independent Branding & Packaging Design bureau.

Wat als designers morgen in elke executive board meeting aanwezig zouden zijn, of hoe design de toekomst van de verpakkingsindustrie kan helpen veranderen?

Design wordt vaak aanzien als de manier om vorm en stijl te geven aan producten, diensten en merken. Maar ‘design’ kan zoveel meer doen. Het kan de wijze waarop je bedrijf denkt en werkt, transformeren. Design kan een dieper inzicht geven in de behoeften van de klant, kan je helpen om jouw aanbod te onderscheiden van de concurrentie en ook fundamenteel verandering brengen hoe je je producten en diensten moet aanleveren.

Holistische aanpak voor de toekomst
Verpakkingsdesign creëert meer schapimpact en zorgt voor minder milieu-impact. Twee fundamentele zaken die vandaag hand in hand gaan. Met andere woorden, een meer holistische aanpak kan de toekomst van de verpakkingsindustrie ten dienste zijn en nieuwe ontwikkelingen tot stand brengen die iedereen ten goede komen.

 

Design kan de wijze waarop je bedrijf denkt en werkt, transformeren

 

3 pijlers van innovatie
Om die ontwikkeling tot een succesvolle innovatie te vertalen, moeten we bouwen op drie pijlers: een goed idee, een perfect uitgevoerde executie en als derde pijler een prima design. Met dit gegeven interactief aan de slag gaan, maakt van jou, je product of je merk een bijzondere aantrekkingspool voor je klanten. Mensen kopen niet langer wat je doet, ze kopen waarom je het precies doet. Dit maakt van jou een influencer met een true story. Met als gevolg dat je volgers over jou, je product en je merk dromen en fantaseren alsof het geheel natuurlijk aanvoelt. Een goed verpakkingsdesign probeert dit alles te verenigen – één plus één is drie.

Specialiseren is key
Toch moeten we soms vaststellen dat de ‘métier’ verpakkingsdesign binnen het curriculum van de grafische industrie in België niet ten volle wordt ingezet. In plaats van te proberen om een jack-of-all-trades designer te zijn, is het aangewezen om jonge designers te trainen in een specifieke design-discipline. Om dan bij voorkeur samen te werken met specialisten uit andere vakdomeinen, maar ook met marketeers of ingenieurs. Dat maakt ook dat zo’n team ontzettend communicatief en oplossingsgericht kan werken. LUCA, school of Arts, in Gent zette inmiddels branding en packaging design weer op de kaart en onze samenwerking met hen zorgt er mee voor dat de juiste skills tot bij de packaging designer in wording komen.

Designers meer aanwezig
In de komende 5 tot 10 jaar zullen designers echter nadrukkelijker aanwezig moeten zijn in de uitbouw van de verpakkingssector. De vervuiling, de vergrijzing en de snelheid van uitvoering zijn maar enkele van de vele knelpunten die creativiteit en design deskundigheid goed zullen kunnen gebruiken.

Integreer design in alles wat je doet
Wat je noden ook zijn als onderneming, design inpassen in al je uitingen levert resultaten op vele vlakken. Hou er dus voortaan rekening mee dat een goed uitgewerkt design werkt als vanzelf. Design maakt het verschil. Don’t design for brands. Design for people interacting with brands.