Een product in een standaard verpakking die helemaal niets aan de verbeelding overlaat? Liever niet, toch? Deze acht innovatieve verpakkingen verleggen liever wat grenzen en maken de wereld niet enkel een tikkeltje mooier, maar ook veel leuker.

1) Een pakketje bloemen
Er zijn zoveel sociale gelegenheden die om een bloemetje roepen. En met BloomPost kun je nu ook online je boeket bestellen en verzenden per post, zonder gebruik van water of koeling. De verpakking is namelijk een slim ontworpen golfkartonnen doos, gecombineerd met een hoogtechnologisch ontwikkelde – atmosphere controlled packaging – folie. De bloemen (mét glazen vaas) worden zo goed beschermd en blijven vers, tot zeker negen dagen na aankomst.   

2) Bio-bonbons
Als Belg hoor je alles te weten wat er te weten valt over chocolade. Zo ook dat chocoladeproducent Ferrero als eerste haar hazelnootdoppen, overblijfsels van de productie van onder andere hun Nutella-smeerchoco, gebruikt om biologisch afbreekbare grondstoffen te maken. Die grondstoffen worden ingezet om de gouden papiertjes van de Ferrero Rocher-bonbons te maken. De doppen worden zo veel nuttiger (en sprankelender!) aangewend dan ze gewoon weg te gooien.

3) Zeeppapieren verpakking
Een verpakking met zowel letterlijk als figuurlijk een warme inhoud? Het Engelse bedrijf Bennison heeft er een ontwikkeld. Zij verkopen slaapkledij voor de aller-allerkleinsten, in een papieren verpakking gemaakt van zeep. Dat zeeppapier lost op in water waardoor je de pyjama meteen kan wassen. Zo houd je baby’s niet enkel warm, veilig en proper, bovendien gaan de opbrengsten rechtstreeks naar pasgeborenen die in moeilijke omstandigheden leven.

4) Tweemaal batterijtjes opladen
Een foto van je maaltijd delen op sociale media is nog altijd een big deal, maar kan moeilijk zijn als de batterij van je smartphone leeg is. Fastfoodketen KFC voorziet in al je noden op zo’n moment, dankzij de Watt-A-Box. Niet enkel is het een doos vol gefrituurde snacks, maar tevens ook een smartphone-oplader. Deze ongewone verpakking is momenteel slechts in enkele Indische steden te vinden, maar hopelijk vindt het zijn weg nog naar Europa.

5) Slimme sportdop
In het zog van de Olympische Spelen in Rio kunnen we niet anders dan respect hebben voor de medaillewinnaars. De sportwereld is competitief waarin het lichaam het hard te verduren krijgt. Het Amerikaanse Gatorade wil een handje helpen door een drinkbus uit te brengen met een slimme dop. Die dop laat via een lichtje en een meetinstrument op het lichaam van de atleet weten wanneer hij te veel zweet en moet drinken om uitdroging te voorkomen.

6) 360°-bier
Gezellig een biertje drinken en lekker ouwehoeren doe je liefst niet alleen, en dat weet biermerk Beck’s maar al te goed. Een tijdje geleden bracht Beck’s een special edition-oplage uit, waarbij enkele flesjes een bierdopje hadden met een Capcam. Dat is een 360°-camera die alles vastlegt en die je kunt connecteren met je smartphone. De fijnste momenten deel je zo op Facebook, wat jammer genoeg ook de enige plek was waar je zo’n flesje kon winnen.

7) Kasseien vreten
De Volkswagen GTI bestaat 40 jaar en wil dat graag vieren. Daarom is het bedrijf Olgilvy & Mathers, onder het mom van ‘de auto die over elke weg kan scheuren’, op de proppen gekomen met een boek waaruit je letterlijk wegen kan scheuren. ‘Eat the road’ brengt uitneembare foto’s samen van de mooiste wegen over de hele wereld, die je uitzonderlijk genoeg ook… kunt opeten. Een selectie unieke smaken moet garant staan voor een unieke GTI-rijervaring.

8) Diervriendelijk inpakken
Zelf cadeaus inpakken: de meeste mensen haten het. Vaak is er te veel plakband en te weinig papier. Maar het hoeft niet onaangenaam te zijn, want waarom van het inpakpapier an sich geen extra cadeau maken? De Animal Gift Wraps van het Britse bedrijf Luckies maakt inpakken leuk en vooral schattiger dan een saaie kartonnen doos. Je cadeau kan variëren van pinguïn tot olifant, wat niet enkel de ontvanger blij stemt, maar ook de dierenvriend in jou.