Een efficiënte verpakking begint bij de producent, bestrijkt een vlot transport en eindigt op een correcte manier op het schap van een warenhuis. Een totaalproces dat niet snel en ondoordacht mag gebeuren. Efficiënt verpakken kan de totale kostprijs van het product immers gunstig beïnvloeden.

Enkele jaren geleden onderzocht het VIL, het Vlaams Instituut voor de Logistiek, de impact van verpakkingen op de totale kost van een product, van productiefase tot in het winkelrek. Eén van de conclusies was dat de verpakkingskost vaak onder druk stond en er door de industrie op werd bespaard. “Een fout signaal”, weet Peter Lagey, project manager bij het  VIL. “Op lange termijn liepen de schadekosten door toegenomen transportschade hoger op dan de gerealiseerde besparingen op verpakking.”

 

Niemand koopt een beschadigde doos LEGO – Peter Lagey

 

Beginnen bij het begin
Het probleem voor de keten begint eigenlijk al bij de primaire (buiten)verpakking van een product, die naast een beschermfunctie ook een communicatie- en marketingfunctie heeft. Lagey: “Er wordt te weinig overleg gepleegd tussen verschillende afdelingen binnen een bedrijf, en vooral met de logistiek. Bezint eer ge begint geldt meer dan ooit voor verpakkingen. Neem bijvoorbeeld hogedrukreinigers. Die krijg je onmogelijk deftig te stapelen op een pallet.” Europaletten zijn 80cm x 120 cm. Als producent moet je dus de verpakking van je product afstemmen op de logistieke keten.

Een pakje lucht online besteld
Stapelbaarheid en optimaal gebruik van laadruimtes zijn daarbij essentieel. Als daar geen rekening mee wordt gehouden, zijn hogere kosten niet uitgesloten. Uit een nieuw onderzoek naar efficiëntie van de levering van e-commerce bestellingen, dat het VIL momenteel aan het afronden is, blijkt namelijk dat webshops nog steeds grote hoeveelheden lucht of opvulmateriaal versturen. De online consument blijft achter met grote hoeveelheden verpakkingsafval die via de betalende restafvalzak of via het containerpark moet worden afgevoerd. Ook het transport van pakjes van webshops naar de sorteercentra van de pakjesbezorger kan beter. Lagey: “Soms is het schrijnend als je ziet hoeveel vrije ruimte er nog in een vrachtwagen beschikbaar is. Daar liggen heel wat opportuniteiten om de keten efficiënter te maken.”

 

Soms is het schrijnend als je ziet hoeveel vrije ruimte er nog in een vrachtwagen is – Peter Lagey

 

Transport bepaalt logistiek
Logistieke keuzes moeten vooral gemaakt worden in functie van de bestemming: “Wie vooral verscheept binnen Europa, stemt de verpakking van zijn goederen best af op europaletten”, bevestigt Lagey. “Maar als je verder gaat verschepen moet je rekening houden met zeecontainers.”Maar of goederen nu met een vrachtwagen of een containerschip vervoerd worden, de verpakking is er in eerste instantie om het risico op beschadiging en/of verlies tot een minimum te herleiden. “Daarnaast moet de verpakking bestand zijn tegen belasting van spanbanden.” Aan het woord is Philippe Degraef, directeur van FEBETRA, de Koninklijke federatie van Belgische transporteurs en logistieke dienstverleners. “Die zijn namelijk vereist volgens de wetgeving rond laadveiligheid.”

Doos beschadigd? In promotie
Besparen op verpakkingen heeft dus weinig zin. Uit hetzelfde VIL-onderzoek bleek dat de kwaliteit hoe dan ook werd aantast. De sector krijgt in de supply chain dan ook vaak te maken met problemen met producten die uit het Verre Oosten komen. Lagey: “Door de hoge vochtigheid wordt het karton van te lage kwaliteit wak en zakken de paletten soms in. Het product is dan misschien niet beschadigd, maar de doos wel. Ga jij een parasol kopen waarvan de doos helemaal gekreukt is en klam aanvoelt? Nee, dan neem je gewoon de volgende uit het rek.”

 

Is de bestemming een warehouse, dan heeft de branding of uitstraling van de verpakking weinig belang – Philippe Degraef

 

Ongeschonden door de supply chain
Het gevolg is te raden. Het product raakt niet verkocht, moet in promotie of wordt zelfs teruggestuurd. “Net zoals met onze maaltijden geldt hier ook de regel het oog wil ook wat. We kopen niets wat beschadigd zou kunnen zijn, afgaand op een inferieure verpakking”, aldus Lagey. In de speelgoedsector geldt zelfs een ongeschreven wet dat producten met transportschade gewoon blijven liggen. “Niemand koopt een beschadigde doos LEGO. De oplossing is een verpakking die efficiënt ontwikkeld werd zodat het product de volledige supply chain ongeschonden kan doorkomen.”

Aankoopgedrag beïnvloedt door verpakking
Degraef bevestigt het belang van ongeschonden verpakkingen in functie van de eindbestemming van het product: “Is de bestemming een warehouse, dan heeft de branding of uitstraling van de verpakking weinig belang. Indien het product bij de eindklant geleverd moet worden, dan heeft het uiterlijke van de verpakking wel belang. Het is  immers het eerste is wat de klant ziet en het beïnvloedt zijn aankoopgedrag.”