In samenwerking met

Dick de Koning,
Packaging Innovator en samen met John Glaser founding partner van Packz

Technologische ontwikkelingen en maatschappelijke veranderingen zijn een enorm interessant terrein voor verpakkingsprofessionals die waarde kunnen toevoegen aan de complete supply chain. Duurzaamheid, e-commerce, convenience, engagement, counterfeit; ‘zomaar’ een paar belangrijke drivers.

De traditionele functies van verpakken, zoals beschermen, transportabel maken en informeren zijn doorheen de jaren onveranderd gebleven. Maar de verpakking door maatschappelijke veranderingen een nog breder pallet aan mogelijke functies gekregen. Verpakking en product zijn integraal met elkaar verbonden en vormen een belangrijke propositie in de wereld van het verleiden van de consument. Onderscheidend vermogen is hierbij cruciaal, maar ook de eerder genoemde drivers: duurzaamheid, e-commerce, convenience, consumer engagement en het kunnen bepalen of een product wel authentiek is en geen namaak.

Van inzicht naar product
Samen met mijn medezaakvoerder, Johan Glaser, ben ik wereldwijd constant op zoek naar relevante nieuwe technologieën en trends, die het innovatieproces kunnen ondersteunen, van insights naar concepten en van concepten naar scaleable nieuwe product launches. Nieuwe technologieën en materialen geven de verpakkingsmarkt namelijk een enorme boost in het creëren van meer waarde en mogelijkheden. Voor het scouten van deze nieuwe technologieën en trends bezoeken we beurzen in Japan, USA en Europa en gaan diepgaand op zoek naar trends en drivers voor consumenten in trendsetting wereldsteden, zoals New York.

 

De pharma- en drankensector leiden in het gebruik van innovatie technologieën in verpakkingen

 

Sterkere binding met consument
Op het gebied van Active & Intelligent Packaging zijn bijvoorbeeld nieuwe materialen in ontwikkeling gelanceerd, die het mogelijk maken om de houdbaarheid van kwetsbare producten te verlengen. Dat door onder andere actieve veilige stoffen in plastics en door de temperatuur te monitoren met behulp van sensors en displays. Zulke slimme ontwerpen kunnen de authenticiteit van dranken vaststellen en connectie maken met Near Field Communication (NFC) en smartphones van consumenten. Die connectie biedt tegelijk een uitstekende kans om als brand owner een sterkere binding aan te gaan met de consument.

Technologie voor iedereen
In het gebruik van zulke innovatieve technologieën, zijn de pharma- en drankensector leidend. Dat voornamelijk omdat de kosten ervan nog te hoog zijn om ze te gebruiken in andere toepassingen. Op termijn verwachten we dat de kosten wel sterk zullen dalen en dat andere sectoren ook toegang krijgen tot innoverende technologieën.

Evoluties op Empack
Johan en Dick zullen op de Empack in Brussel nieuwe trends en ontwikkelingen tonen op bovenstaande gebieden, maar ook een aantal nieuwe interessante topics benoemen, zoals: late stage customization (aanpassingen pas doorvoeren op het einde van het productieproces, red.). Iets om naar uit te kijken.