3 vragen aan… LUCA School of Arts

In samenwerking met

Hans Plompen,
Docent Brand&Packaging Design, LUCA School of Arts

 

Een verpakking heeft verschillende functies. Maar ook om de klant te overtuigen om dat specifieke product te kopen. En daar speelt vormgeving en het merk een grote rol in.

Wat is voor jou het belangrijkste aspect van een verpakking?
“Een verpakking heeft twee belangrijke functies: het product beschermen en de consument in seconden verleiden om het product te kopen. Een goede verpakking vertelt een verhaal. Na aankoop van het product gaat het verhaal verder. Zo raak je overtuigd dat wat je kocht een goede aankoop was. Veel kans dat het product weer in je karretje ligt bij een volgend bezoek aan de winkel.”

Wat is de rol van een merk daarbij?
“Het merk, vaak gedragen door een specifieke typografie in een geheel eigen kleursetting, is het gezicht van de verpakking. Samen met de totale look van de verpakking is dit het herkenningsbeeld. Onbewust zegt het je dat je goed zit. Het is jouw merk geworden en daar voel je je goed bij. In deze fase gaat de consument zich verenigen met het merk. Verpakking en merk kunnen nu samen hun rol ten volle uitspelen.”

Hoe kunnen verpakking en merk klanten aan zich binden?
“Een merk kan verder bouwen op haar (h)erkenning door bijvoorbeeld variaties op de markt te brengen, een nieuw product te lanceren… Zo wordt de consument op geregelde tijdstippen vanuit het merk dynamisch geprikkeld.”