Jeroen Deleu, Director Strategy & Corporate Development at Sirris

De uitdagingen voor bedrijven zijn talrijk. Zij moeten nu al de producten en systemen ontwikkelen waarvan hun klanten vaak nog niet weten dat ze die morgen nodig hebben. En dat is niet hun enige zorg. Die producten of diensten moeten ook nog gemaakt of gerealiseerd worden. En later op de markt gebracht en verkocht worden.

Communicerende systemen
Die evoluties worden vandaag vooral gedreven door de toenemende digitalisering. Het Internet of things heeft een verregaande invloed op alle facetten van de bedrijfsvoering, van management tot product(ie). Machines zijn niet langer alleenstaande producten, maar evolueren naar systemen die met elkaar communiceren. Ook het productieapparaat wordt zelf slimmer en zelf-lerend van al die big data. Dat moet wel: doordat systemen steeds meer functionaliteiten krijgen, worden ze alsmaar ingewikkelder om te optimaal bedienen.

 

Het bedrijf van de toekomst is geen solospeler, maar maakt deel uit van een netwerk van organisaties

 

Factory of the future
Daarnaast is ook de nood aan meer duurzaamheid een onvermijdelijke trend: willen we de levensduur van onze oplossingen maximaliseren, dan moeten we onderdelen tijdig vervangen en een recyclageprogramma opzetten voor versleten wisselstukken. Want ook daar is een transformatie nodig. Geen products of the future zonder een factory of the future.

Vorm bedrijven om
Als we industrie in België een duurzame toekomst willen geven, dan moeten onze bedrijven zich omvormen tot wendbare en hoogtechnologische organisaties. Met een verbonden, slim en duurzaam productieapparaat, zoals hierboven beschreven, maar ook met efficiënte processen op vlak van verkoop, productie, onderhoud, enzovoort.

 

Willen we de levensduur van onze oplossingen maximaliseren, dan moeten we onderdelen tijdig vervangen

 

Deel van netwerk
Dat betekent dat succesvolle bedrijven serieus investeren in hun medewerkers: de mate waarin zij die processen zelfstandig, betrokken en oordeelkundig aan- en bijsturen, is immers cruciaal voor de toekomstige ontwikkeling van een bedrijf. Ten slotte is het bedrijf van de toekomst ook niet langer een solospeler, maar maakt het deel uit van een netwerk van organisaties: dat creëert immers ruimte voor flexibele samenwerking en laat toe om risico’s te spreiden.

Spring meteen op innovatietrein
Zulke innovatieve trends zijn over enkele jaren ongetwijfeld de standaard. Willen de bedrijven van vandaag ook morgen nog succesvol zijn, dan springen ze best meteen op de innovatietrein. Dat betekent trouwens niet dat ze elke keer het warm water hoeven uit te vinden. Vaak komt het erop aan om te kijken welke interessante technologieën in andere sectoren gebruikt worden en er vervolgens zelf een innovatieve toepassing mee te creëren.